Om werkzaamheden op en rond het water uit te mogen voeren is vaak een vaarwegmanagementplan of verkeersmaatregelenplan nat nodig. Het vaarwegmanagementplan dient samen met de vergunningsaanvraag ingediend te worden bij de vaarwegbeheerder. Dit kan Rijkswaterstaat zijn voor de hoofdvaarwegen of een lokale havendienst, gemeente, waterschap of provincie. Maar wat staat er nu eigenlijk in een vaarwegmanagementplan en hoe stel je die op?
Wanneer u van plan bent om werkzaamheden uit te voeren vanaf of aan een vaarweg ondersteunen wij u graag bij het opstellen van een vaarwegmanagementplan, het aanvragen van de nodige vergunningen, het toepassen van de nodige scheepvaarttekens zoals borden en ballenlijnen en het uitvoeren van actieve scheepvaartbegeleiding vanaf één van onze patrouillevaartuigen. Wilt u meer weten of advies voor uw situatie? Neem contact met ons op. Wij helpen graag.
Afhankelijk van de aard en omvang van de werkzaamheden en de eisen vanuit de vaarwegbeheerder kan de inhoud van een vaarwegmanagementplan verschillen. We beschrijven hier de basale inhoud van een vaarwegmanagementplan.
Om de hinder voor vaarweggebruikers te minimaliseren heeft Rijkswaterstaat een standaard werkwijze opgesteld: de Werkwijzer Hinderaanpak wegen vaarwegen (Water en scheepvaart vanaf pagina 77). De Werkwijzer Hinderaanpak is een voorschrift die voor iedereen geldt die werkt aan de (vaar)weg. Hoewel deze werkwijze is opgesteld voor werkzaamheden op vaarwegen in beheer van Rijkswaterstaat, conformeren ook veel andere vaarwegbeheerders zich aan deze werkwijze.
Het bordenplan is onderdeel van het vaarwegmanagementplan. Omdat scheepvaart zich niet beperkt tot Nederland is de betekenis van scheepvaarttekens is vastgelegd in diverse internationale verdragen zoals het CEVNI en SIGNI. Het is belangrijk dat scheepvaarttekens zoals borden, seinlichten en drijvende markeringen langs de vaarweg duidelijk zijn voor alle vaarweggebruikers. Om hier praktische invulling aan te geven heeft Rijkswaterstaat een richtlijn ontwikkeld voor het toepassen van scheepvaarttekens: de Richtlijnen Scheepvaarttekens 2008.
In deze richtlijn staat precies beschreven waar alle scheepvaarttekens aan moeten voldoen. Van kleurstelling tot grootte. Eén van de meest belangrijke onderdelen is de afmetingen van de borden ten opzichte van de waterspiegelbreedte. Deze afmetingen zijn onderverdeeld in vier verschillende typen: type 1, 2, 3 en 4. De vaarwegen zijn naar waterspiegelbreedte in vier groepen ingedeeld te weten als volgt:
Communicatie met de vaarweggebruiker is erg belangrijk bij alle werkzaamheden die op en rond het water plaatsvinden. Het Rijkswaterstaat Handboek Communicatie bevat informatie op hoofdlijnen over de hinderklasse, de communicatiemiddelen en -momenten, tips en rolverdeling. Het handboek is verplicht en geldt zowel voor Rijkswaterstaat als voor externe partijen die een rol spelen in de uitvoering van d werkzaamheden. De communicatie bij werkzaamheden beperkt zich tot informatie over de hinder voor de vaarweggebruiker.
Dagelijks vinden werkzaamheden plaats in de waterbouw, door ingenieurs en tal van andere partijen. Bijvoorbeeld werkzaamheden aan bruggen, in sluizen, aan afmeervoorzieningen, kades of aan de vaarweg. Om dergelijke werkzaamheden uit te mogen voeren is in de meeste gevallen een vergunning of ontheffing nodig. Bijvoorbeeld wanneer er door de werkzaamheden mogelijk hinder ontstaat voor vaarweggebruikers of om kunstwerken of voorzieningen (langer) te gebruiken dan is toegestaan.
Deze vergunning of ontheffing is aan te vragen bij de beheerder van de vaarweg waar gewerkt zal worden. In de meeste gevallen is dit Rijkswaterstaat, een provincie, gemeente, havendienst of waterschap. Via de website Vaarweginformatie.nl is voor iedere brug, waterweg, sluis, kunstwerkcomplex, jachthaven, trailerhelling, ligplaats of terminal te vinden wie de beheerder is. Ook zijn op deze website de contactgegevens te vinden en alle detail gegevens over de objecten.
In de basis is in de meeste gevallen een ontheffing voor BPR 1.23 nodig. Deze wet zegt onder andere: Artikel 1.23.1 “Het is verboden [..] werkzaamheden op een vaarweg te doen plaats hebben zonder dit tijdig tevoren bij de bevoegde autoriteit te melden.”
En artikel 1.23.2: “Indien een gebeurtenis als bedoeld in het eerste lid de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar kan brengen, is het verboden deze zonder toestemming van de bevoegde autoriteit te doen plaats hebben. Aan een toestemming kunnen voorschriften worden verbonden.”
Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag met het opstellen van het vaarwegmanagementplan, aanvragen van vergunningen of uitvoeren van scheepvaartbegeleiding bij uw werkzaamheden vanaf of aan de vaarweg. Telefoon: 085 864 00 15 Email: [email protected]
Inzet patrouillevaartuig voor actieve scheepvaartbegeleiding tijdens werkzaamheden aan de vaarweg.