Windkracht en de schaal van Beaufort op het water

Storm in Nederland. Het komt steeds vaker voor. Windkracht wordt doorgaans uitgedrukt op de schaal van Beufort. Slechte weersomstandigheden hebben vaak invloed op het scheepvaartverkeer. En ook bij het huren van een werkboot is het goed om hier rekening mee te houden. Maar hoe zit dat nou precies met windkracht en de schaal van Beufort? We leggen het in dit artikel uit.

de schaal van Beufort scheepvaart

De schaal van Beaufort

De schaal van Beaufort is een meetmethode om de kracht van de wind te meten. Deze schaal is genoemd naar Sir Francis Beaufort, een Britse zeeofficier en hydrograaf die de schaal in 1805 ontwikkelde. De schaal van Beaufort is vooral handig omdat het een visueel hulpmiddel is om de windkracht te beschrijven. Het maakt gebruik van termen zoals "zwak" en "sterk", wat gemakkelijk te begrijpen is voor iedereen.

De schaal van Beaufort loopt van 0 tot en met 12, waarbij 0 staat voor geen wind en 12 voor orkaankrachtige winden. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende categorieën op de schaal van Beaufort:

  • 0: Geen wind (windstil)
  • 1: Zwakke wind (1-5 km/uur)
  • 2: Zwakke wind (6-11 km/uur)
  • 3: Matige wind (12-19 km/uur)
  • 4: Matige wind (20-28 km/uur)
  • 5: Vrij krachtige wind (29-38 km/uur)
  • 6: Krachtige wind (39-49 km/uur)
  • 7: Zeer krachtige wind (50-61 km/uur)
  • 8: Stormachtige wind (62-74 km/uur)
  • 9: Storm (75-88 km/uur)
  • 10: Zware storm (89-102 km/uur)
  • 11: Zeer zware storm (103-117 km/uur)
  • 12: Orkaan (meer dan 117 km/uur)

De schaal van Beaufort is vooral handig voor het beschrijven van windkracht op zee, aangezien de windkracht op zee meestal sterker is dan op het land. De schaal wordt ook gebruikt om de windkracht op het land te beschrijven. Wel moet je er rekening mee houden dat het op het water harder kan waaien dan de weersvoorspellingen aan land aangeven. De voorspellingen van het KNMI zijn dan ook vaak gebaseerd op de windsnelheden aan land.

Het is belangrijk om te onthouden dat de schaal van Beaufort alleen gebruikt wordt om de windkracht te beschrijven en niet om de weersomstandigheden in het algemeen. Zo kan een stormachtige wind bijvoorbeeld voorkomen tijdens een zonnige dag, terwijl een zeer zware orkaan kan voorkomen tijdens een regenachtige dag.

Wat is windkracht?

Windkracht is de kracht die achter de wind zit en die ervoor zorgt dat de wind beweegt. De windkracht wordt gemeten in eenheid van druk of snelheid, afhankelijk van de manier waarop de windkracht wordt gemeten.

De meest voorkomende manier om windkracht op het water te meten is in knopen, wat een eenheid is voor snelheid. Een knoop is gelijk aan 1 nautische mijl per uur, wat ongeveer 1,852 kilometer per uur is. En één knoop komt overeen met 0,5144 meter per seconde. De windkracht wordt gemeten op basis van de snelheid waarmee de wind beweegt en niet op basis van de druk die de wind uitoefent.

Windkracht kan ook gemeten worden in pascal (Pa), wat een eenheid is voor druk. Pascal is de eenheid die wordt gebruikt om de druk van de wind te meten en wordt vaak gebruikt in meteorologische voorspellingen. De windkracht is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de temperatuur, de luchtdruk en de vochtigheid van de lucht. De windkracht kan ook variëren afhankelijk van de topografie van een gebied, zoals bergtoppen of valleien, die de wind kunnen beïnvloeden.

Varen tijdens slecht weer

Met een kleine werkboot of RIB boot het water op gaan tijdens slecht weer is niet altijd verstandig. Maar wanneer kan je nu wel en wanneer kan je niet veilig varen? Onze stelregel is dat we boven windkracht 5 niet meer met een kleine boot het water op gaan. Maar ook daaronder kan het onveilig zijn. Dat hangt af van het type vaartuig en het te bevaren water. Een groot open meer zoals het IJsselmeer kan al sneller gevaarlijk zijn dan het varen op de binnenwateren. De schipper neemt de weersvoorspellingen mee in zijn of haar voorbereidingen. Tijdens het varen met slecht weer is het enorm belangrijk om te zorgen dat alle veiligheidseisen en regels op het water worden gevolgd. Zo zorg je voor een veilige vaart, ook met slechte weersomstandigheden.

Varen met slecht weer

Wat zijn windstoten?

In de weersvoorspellingen van het KNMI wordt ook vaak gesproken over windstoten. Maar wat zijn dat nou precies? Windstoten komen voor tijdens een storm. De wind neemt vaak kortdurend en lokaal flink toe in kracht. Windstoten kunnen voorkomen tijdens een storm als gevolg van de luchtdrukverschillen die voorkomen in het gebied waar de storm zich bevindt. Deze luchtdrukverschillen kunnen ervoor zorgen dat de windkracht plotseling toeneemt, wat leidt tot windstoten.

Windstoten kunnen behoorlijk krachtig zijn en kunnen ervoor zorgen dat takken van bomen breken of zelfs hele bomen omvallen. Ze kunnen ook ervoor zorgen dat voorwerpen omwaaien of opwaaien en kunnen daarom een gevaar vormen voor mensen die zich buiten bevinden tijdens windstoten. Het is daarom belangrijk om voorzichtig te zijn tijdens windstoten en om eventuele waarschuwingen van de meteorologische dienst KNMI serieus te nemen.

Wie was Francis Beaufort?

Francis Beaufort werd geboren in Navan, County Meath, Ierland in 1774. Hij was de zoon van een Church of Ireland-predikant en kreeg zijn opleiding aan de Royal Military Academy in Woolwich, Engeland. Na zijn opleiding werd hij benoemd tot zeeofficier en diende hij bij de Britse marine. Hij nam deel aan verschillende oorlogen en werd bekend vanwege zijn werk als hydrograaf.

In 1806 ontwikkelde Beaufort de schaal van Beaufort om de windkracht op zee te beschrijven. De schaal maakte gebruik van visuele indicatoren, zoals de beweging van de zee en de snelheid waarmee wolken voortbewogen, om de windkracht te bepalen. De schaal werd gebruikt om de windkracht te meten tijdens zeevaartreizen en werd uiteindelijk ook gebruikt om de windkracht op het land te beschrijven.

Francis Beaufort was ook betrokken bij het opstellen van de eerste set van internationale regels voor het uitvoeren van hydrografische werkzaamheden en was een belangrijke figuur in de geschiedenis van de hydrografie. Hij stierf in 1857 in Londen, Engeland.